Velkommen til internationalt stævne i Vendsyssel Køreforening

Vi glæder os til at byde både presse, deltagere og publikum velkommen til nogle gode dage med masser af hestevognskørsel.

Vi vil gerne være behjælpelige med at vise rundt, svare på spørgsmål, sende billeder og kuskeprofiler, arrangere interviews med deltagere eller andet.

Stævnet er udelukkende baseret på frivillig hjælp - vi gør det så godt vi kan. Er der noget du mangler, så bed om det.
Program og oversigtskort findes HER.
Kontaktperson under stævnet

Flemming E Nielsen:
51 81 50 35 eller 40 44 78 43

Kontaktpersoner før og efter stævnet

Flemming E Nielsen:
51 81 50 35 eller 40 44 78 43
flemmingskorstensfejer@gmail.com

Elisabeth V Flensted: 30 65 47 76
vksponsor@hotmail.com

Mark Flensted: 20 73 65 60
flensted@mail.dk

Lidt om point reglerne m.m. i kørsel

Køresporten er en spektakulære sport med mange aktører. En ekvipage består af en vogn, en kusk, fra 1 til 4 heste eller ponyer samt 1-2 grooms (som er hjælperne på vognen).

Køresporten består af 3 dicipliner. Der findes både diciplinvindere og samlet vinder:
- Dressur
- Maraton (landevejskørsel på idealtid og kørsel i faste forhindringer på tid)
- Forhindringskørsel (keglekørsel) på tid

I kørsel med hest og vogn handler det om at få færreste point, dvs. køre korrekt og hurtigst og få færrest fejl. I dressur diciplinen, hvor hver dommer tildeler points for hver øvelse, bliver det samlede antal points efterfølgende lavet om om til strafpoints.

Læs mere om de forskellige dicipliner HER.

Underholdning for alle

Køresporten tilbyder masser af underholdning for alle. Sporten har plads til alle, hvad enten man er ung eller gammel.

Køresporten er en holdsport, der kræver et team af hjælpere til at hjælpe kusken med at passe og klargøre hestene, ordne vogne og seletøj. Ofte ser man hele familier bakke op om en kusk og til tider er flere generationer i gang samtidigt, enten omkring samme ekvipage eller med flere ekvipager, hvor man hjælper hinanden på kryds.

I køresporten bruges alle former for heste, og til kørestævner er der altid mange forskellige størrelser og racer heste at se på. Køresporten er kompleks og byder både på opvisning i præcision og elegance samt i fart og spænding.

Kuskeprofiler
Op mod stævnet vil profiler på de deltagene kuske kunne findes HER.