Pløjereglement 6. udgave 15. september 2011

Fotos fra stævner

Pløjning
De gule i marken.

Markarbejde med heste er en tradition, der går flere tusinde år tilbage. Okser og heste var før i tiden eneste mulighed for at forbedre jorden og tilså markerne som grundlag for en god avl.
I ulande pløjes stadig med okser - af nød. Herhjemme pløjer vi med heste - af lyst, og danske pløjere er i dag blandt de bedste ved internationale konkurrencer.
Køreselskaberne under Dansk Køre Forbund afholder primært i efteråret pløjestævner, hvor pløjerne dyster i den ædle kunst at pløje med heste.

Brugskørsel
Bakke ind i "port"

Brugskørsel er en relativ ny disciplin i Danmark. Her skal kusken demonstrere sin evne til at håndtere hest og vogn i praktisk situationer. I brugskørsel kører alle med den samme vogn, og en række øvelser skal gennemkøres på tid og med strafpoint for fejlagtig udførelse af øvelsen i fastlagte gangarter

Formålet med brugskørsel er:

• fastholde gamle traditioner for brugskørsel med hest og vogn
  • give kuske og hesteejere yderligere anledning til at få deres unghest tilkørt og arbejdsvant, således at de kan udføre nyttigt arbejde.
  • Holde tilkørte heste i fortsat træning
  • give heste og kuske træning i øvelser, der kun sjældent forekommer i andre former for konkurrence.
  • give kuske lejlighed til at mødes for at afprøve deres og hestenes færdigheder.
  • tilbyde en konkurrenceform, som ikke kræver udholdenhedstræning af hestene i større omfang, og som samtidig kun medfører begrænsede omkostninger for deltagerne.
  • Bevare gamle traditioner i brugskørsel med hest og vogn.